دنیا واقعی ایک گلوبل ویلج ہے، اور اس کا تجربہ مجھے جنوبی کوریا کے دارالحکومت سیول میں ہوا، جہاں مجھے 13ویں بین الاقوامی تحقیقی سیمینار میں شرکت کا موقع ملا جو 14-16 اکتوبر 2024 کو کوریا کی نیشنل اسمبلی ریسرچ سروسز (این اے آر سی) کے زیر اہتمام منعقد ہوا۔ اس سلسلے میں، میں قومی اسمبلی پاکستان کے اسپیکر سردار ایاز صادق کا شکرگزار ہوں کہ جنہوں نے مجھے اس معزز سیمینار میں شرکت کی اجازت دی۔ پاکستان کی نمائندگی کرنا میرے لیے ایک اعزاز تھا اور الحمدللہ میری پیش کردہ پریزنٹیشن کو سامعین نے بہت سراہا۔
میرے ساتھ نیشنل اسمبلی لائبریری کے جناب غلام مصطفیٰ حطار بھی تھے۔ ہم دونوں کو دنیا بھر کی پارلیمان کے افسران سے سیکھنے کا موقع ملا۔ اس تجربے نے مجھے دنیا بھر میں رائج نئی تحقیقاتی طریقہ کار اور قانون سازی کے طور طریقے سیکھنے میں مدد دی۔ میں خاص طور این اے آر سی کوریا کا شکر گزار ہوں کہ انہوں نے مجحے اس تقریب میں شرکت کی دعوت دی، جس نے مجھے تحقیق کاروں کے ایک متنوع گروہ سے تبادلہ خیال کرنے کا منفرد موقع فراہم کیا اور پارلیمانی تحقیق کے بارے میں گہرا فہم پیدا کیا۔
میری پریزنٹیشن کا موضوع ''سیاسی پولرائزیشن اور پارلیمانی تحقیقاتی خدمات کا کردار'' تھا۔ میں نے سب سے پہلے سیاسی پولرائزیشن کے تصور کو متعارف کرایا، جو سیاسی نظریات اور رویوں میں بڑھتے ہوئے اختلافات کی نشاندہی کرتا ہے، جہاں افراد یا گروہ مخالف انتہاؤں کے ساتھ خود کو منسلک کرتے ہیں۔ یہ بڑھتا ہوا فرق مفید مکالمے اور تعاون کو کمزور کرتا ہے اور حکومتوں کی عوامی ضروریات کو پورا کرنے کی صلاحیت کو زائل کرتا ہے۔ سیاسی اداکار زیادہ تر اپنے خیالات کا دفاع کرنے یا مخالفین پر حملہ کرنے میں مصروف رہتے ہیں، جس کے باوعث مفاہمت ناپید ہو جاتی ہے۔ انتہائی صورتوں میں، پولرائزیشن جمہوری اداروں کو غیر مستحکم کر سکتی ہے، جس سے سیاسی بدامنی اور تعطل پیدا ہوتا ہے۔
پاکستان میں سیاسی پولرائزیشن موجودہ سیاسی ماحول کی ایک نمایاں خصوصیت ہے، جہاں بڑی سیاسی جماعتوں کے درمیان شدید اختلافات پائے جاتے ہیں۔ یہ سخت مقابلہ نہ صرف قیادت کے انداز یا پالیسی کے نقطہ نظر سے ہے بلکہ اس میں گہرے نظریاتی اختلافات بھی شامل ہیں۔ سیاسی جماعتوں کی حکمرانی اور اقتصادی پالیسیوں پر تعاون کرنے میں ناکامی کشیدگی کو مزید بڑھاتی ہے۔ عوامی رائے بھی اسی طرح تقسیم ہے، جہاں مخصوص جماعتوں کے لیے مضبوط وفاداریوں نے معاشرتی تقسیم پیدا کی ہے۔ یہ جمود قوم کے لیے سمجھوتوں اور حل تک پہنچنے کی صلاحیت کو نقصان پہنچاتا ہے اور بداعتمادی اور تعطل کا سیاسی منظرنامہ فروغ پاتا ہے۔
میڈیا کا کردار اس تقسیم کو مزید برقرار رکھنے میں اہمیت کا حامل ہے۔ متعصبانہ میڈیا اداروں کا عروج، جو اکثر مخصوص سیاسی دھڑوں کو پورا کرتے ہیں، عوامی رائے کو مزید پولرائز کرتا ہے۔ یہ ادارے خبریں اور آراء منتخب طور پر پیش کرتے ہیں جو پہلے سے موجود عقائد کو تقویت دیتی ہیں اور مخالف نقطہ نظر کو نظرانداز یا مسترد کرتے ہیں۔ یہ تعصب سیاسی مسائل کو کس طرح سمجھا جاتا ہے اس پر اثر انداز ہوتا ہے، کیونکہ شہری مختلف نقطہ نظر سے کم ہی روشناس ہوتے ہیں۔ نتیجتاً، میڈیا کی غیر جانبدار معلومات فراہم کرنے کی حیثیت کم ہوتی جا رہی ہے، اور یہ تفریق کو فروغ دیتی ہے۔
سوشل میڈیا نے بھی معلومات کے بہاؤ کو ڈرامائی طور پر بدل دیا ہے۔ اگرچہ فیس بک اور ٹوئٹر جیسے پلیٹ فارمز نے معلومات تک رسائی کو جمہوری بنایا ہے، وہ غلط معلومات کے پھیلاؤ کے اڈے بھی بن گئے ہیں۔ جھوٹی یا گمراہ کن معلومات تیزی سے پھیلتی ہیں، جس سے عوامی رائے نامکمل یا غلط ڈیٹا پر مبنی بنتی ہے۔ سوشل میڈیا کے الگورتھمز، جو مصروفیت کو زیادہ سے زیادہ بنانے کے لیے تیار کیے گئے ہیں، اکثر مبالغہ آرائی یا متنازعہ مواد کو فروغ دیتے ہیں، جس سے پولرائزیشن کے بیانیے کو تقویت ملتی ہے اور معاشرتی تقسیم کو گہرا کرتی ہے۔
بادی النظر میں سیاسی معاملات میں عدالتی مداخلت ایک طویل عرصے سے ایک متنازعہ مسئلہ رہا ہے، خاص طور پر جب عدالتوں کو ان کے آئینی مینڈیٹ سے آگے بڑھتے ہوئے دیکھا جاتا ہے۔ پاکستان میں، عدلیہ کو اکثر سیاسی دھڑوں کے درمیان تنازعات کے تصفیے کے لیے بلایا جاتا ہے، جو کبھی کبھار جانبداری یا زیادتی کے تاثرات پیدا کرتی ہے۔ یہ تاثر عدلیہ اور جمہوری اداروں پر عوامی اعتماد کو کم کرتا ہے اور مجموعی پولرائزیشن میں اضافہ کرتا ہے۔
تاریخی عوامل بھی موجودہ سیاسی پولرائزیشن میں کردار ادا کرتے ہیں۔ پاکستان جیسے ممالک میں، غیر جمہوری مداخلتوں نے جمہوری عمل کو خلل میں ڈالا، جس سے سیاسی عدم استحکام کا کلچر پروان چڑھا۔ طاقتور قوتیں سیاسی بحرانوں کے دوران مداخلت کرتی رہی ہیں، جس سے سول حکومتوں سے طاقت ہٹتی رہی۔ سیاسی جماعتوں کا خاندانوں کے گرد مرکوز ہونا، نئی قیادت کے مواقع محدود کرتا ہے اور سرپرستی اور اقربا پروری کے نظام کو تقویت دیتا ہے۔
لسانی، مذہبی اور صوبائی اختلافات بھی معاشرتی تقسیم کا باعث بنتے ہیں۔ یہ اختلافات مختلف شناختوں کے درمیان مقابلہ پیدا کرتے ہیں، جو زیادہ سیاسی اثر و رسوخ، وسائل یا خود مختاری کی خواہش رکھتے ہیں۔ جب حکومتیں ان شکایات کا حل نکالنے میں ناکام رہتی ہیں، تو سماجی ہم آہنگی کمزور ہو جاتی ہے، جس سے سیاسی منظرنامہ مزید پولرائز ہوتا ہے۔
قانون سازی میں جمود سیاسی پولرائزیشن کا عام نتیجہ ہے۔ گہری منقسم سیاسی ماحول میں، جماعتیں اپنے ایجنڈے کو آگے بڑھانے پر توجہ مرکوز کرتی ہیں بجائے اس کے کہ سمجھوتہ کریں۔ اس قانون سازی کے عمل میں رکاوٹ حکومت کو مفلوج کر دیتی ہے اور صحت، اقتصادی پالیسی اور قومی سلامتی جیسے اہم شعبوں میں اصلاحات میں تاخیر ہوتی ہے۔ ضروری قانون سازی کو پاس نہ کرنے کی وجہ سے عوامی اداروں پر عوام کا اعتماد ختم ہو جاتا ہے، کیونکہ شہری اہم مسائل پر کاروائی نہ ہونے سے مایوس ہو جاتے ہیں۔
پارلیمانی مباحثوں میں غور و فکر کے عمل میں کمی پولرائزیشن کو مزید بڑھاتی ہے۔ قومی مسائل پر مفید مکالمے کے بجائے، پارلیمانی سیشنز اکثر جماعتی حملوں میں بدل جاتے ہیں۔ یہ تبدیلی تعمیری بحث سے سیاسی نمائش کی طرف پارلیمانی اداروں کے مقصد کو کمزور کرتی ہے اور مجموعی حکومتی فریم ورک کو کمزور کرتی ہے۔
پارلیمانی تحقیقاتی سروس سیاسی پولرائزیشن کو کم کرنے میں اہم کردار ادا کرتی ہے، کیونکہ یہ قانون سازوں کو غیر جانبدار، شواہد پر مبنی تحقیق فراہم کرتی ہے۔ یہ تحقیق پارلیمنٹیرینز کو حقائق پر مبنی فیصلے کرنے کے لیے مفید بصیرت فراہم کرتی ہے۔ پارلیمانی تحقیقاتی سروس سیمینارز اور ورکشاپس کا اہتمام بھی کرتا ہے جو مختلف سیاسی جماعتوں کے ارکان کو اکٹھا کرتی ہیں، جس سے تعاون اور باہمی سمجھ بوجھ کو فروغ ملتا ہے۔
غیر جانبدار معلومات فراہم کر کے، پارلیمانی تحقیقاتی سروس شفافیت اور احتساب کو فروغ دیتا ہے اور اس بات کو یقینی بناتا ہے کہ فیصلے سیاسی محرکات کی بجائے حقائق پر مبنی ہوں۔
آخر میں، سیاسی پولرائزیشن نہ صرف پاکستان بلکہ پوری دنیا میں حکمرانی کے لیے ایک اہم چیلنج ہے۔ تاہم، پارلیمانی تحقیقاتی سروس جیسے ادارے اس فرق کو کم کرنے، باخبر فیصلے کرنے اور جماعتی لائنوں کے پار تعاون کو فروغ دینے میں اہم کردار ادا کر سکتے ہیں۔ پولرائزیشن کی بنیادی وجوہات سے نمٹنے اور جمہوری اداروں کے استحکام کو یقینی بنانے کے لیے پارلیمانی تحقیقاتی خدمات کے کردار کو مضبوط بنانا ضروری ہے۔